Zespół
Szkół Ponad- podstawowych w Sępólnie Kraj. gościł dnia 10 października 2018 r.
profilaktyków z Artystycznym Programem Profilaktyki Uzależnień „Antymina” –
Profilaktyka z pasją. Program został zorganizowany jako „Zadanie
współfinansowane ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest
Minister Sprawiedliwości.”
Nasza szkoła systematycznie podejmuje szeroką gamę działań mających na celu
przeciwdziałanie negatywnym skutkom różnorodnych zagrożeń. Program „Antymina”
wyróżnia się sposobem przekazania młodzieży trudnych treści. Prelegenci z wielką
pasją opowiadali, na podstawie własnych historii, o konsekwencjach używania
środków
psychoaktywnych oraz o indywidualnej odpowiedzialności za słowo i czyny.
Dostępny sposób przekazu, przez osoby cieszące się wśród młodzieży autorytetem
sprawił, że tak bardzo trafił do ich świadomości. Z ankiety przeprowadzonej
wśród uczniów wynika, że nie tylko część artystyczna zrobiła na nich wrażenie,
ale przede wszystkim usłyszane historie i osobiste doświadczenia prelegentów.
Uczniowie po uczestnictwie w powyższym programie wysoko ocenili odniesione
korzyści osobiste, wzrost świadomości, deklarowali wykorzystanie nabytej wiedzy
w życiu codziennym. Wszyscy wyrazili chęć udziału w kolejnych tego typu
spotkaniach. Oto kilka opinii uczniów:
„Po
wczorajszym występie odczuwam bardzo pozytywną energię, która płynie we mnie do
dnia dzisiejszego. Rap, ciekawe historie i profilaktyka sprawiają, że był to
bardzo udany koncert i osobiście uważam, że następnym razem szkoła musi to
powtórzyć.”
„Bardzo sympatyczna atmosfera. Bardzo wzruszające historie, które wzbudzały
poczucie własnej wartości oraz wartości życia. Występ bardzo zmienia nastawienie
do życia oraz zachęca do tego, aby nie popadać w nałogi, nie zażywać używek,
ponieważ mają fatalne dla nas oraz życia skutki.”
„Wczorajszy koncert podobał mi się, forma w jakiej było to przedstawione
trafiła do mnie i myślę, że do innych również. Widać, że Panowie mieli pojęcie o
tym, co chcą przekazać młodym osobom, jak ich przestrzec i nauczyć na własnych
błędach. Bardzo miło z ich strony, że po całym wydarzeniu można było podejść,
porozmawiać, zrobić z nimi zdjęcia, wziąć autograf. Chciałabym w przyszłości
wziąć udział w takim wydarzeniu, a co więcej zabrałabym ze sobą znajomych.”
„Wczorajsze
wydarzenie bardzo mi się spodobało, ponieważ była to inna, lepsza forma dotarcia
do młodzieży. Historie z życia chłopaków dały mi i na pewno jeszcze innym
uczniom dużo do myślenia. Moim zdaniem takie formy przedstawienia problemu
docierają bardziej do młodzieży, ponieważ usłyszeliśmy przykre historie oparte
na faktach, lecz coś ich doprowadziło do zmiany i wyjście z nałogu. Bardzo
chciałabym uczestniczyć takim wydarzeniu, przedstawionym w takiej formie jeszcze
raz.”
„Koncert
był naprawdę spoko, dał mi wiele do myślenia. Dzięki temu występowi postaram się
poprawić, czyli mniej będę przeklinał i nigdy nie sięgnę po używki, narkotyki,
dopalacze. Dzięki temu występowi zrozumiałem, że przeklinanie i używki są złe.”
W opinii nauczycieli uczestniczących w spotkaniu program był bardzo dobrze
przygotowany merytorycznie. Skłaniał uczniów do uważnego i aktywnego
uczestnictwa, motywował słuchaczy do przemyśleń, kształtował prospołeczne
postawy i kompetencje psychospołeczne oraz zawierał wiele działań
terapeutycznych.
Pedagog szkolny